Kollektivtrafiken runt Stockholm kritiseras i Expressen

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Kollektivtrafiken runt Stockholm kritiseras i Expressen

Inläggav LÅ1 » lör 11 dec, 2010 21:21

I en signerad ledare i Expressen kritiserar Sakine Madon kollektivtrafiken runt Stockholm: Citypolitiker ger tusan i förorten. Speciellt söder om stan är trafiken eftersatt, enligt henne. Naturligtvis får NK-expressen och Wennerholm, liksom regeringen, en del kritik. Spårväg syd eller upprustningen av pendeltågssystemet nämns inte av någon anledning.

Hon antar att tågbytet i Västerhaninge för resande mot Nynäshamn beror på att man inte vill att problem där ute skall drabba mer välmående närförorter. Jag, som aldrig åkt bortom Västerhaninge, har alltid trott att det berodde på att man inte kunde köra med fullängdståg på den sträckan. Men de senaste åren har jag ibland sett information om att endast främre halvan av tåget går till Västerhaninge. Är det för att man lättare delar X60? Och då förmodligen med passagerare i tåget? Och före upprustningen, hur många X1/X10-vagnar fick då plats vid perrongerna?

De som klagar på pendeltågen i dag var väl inte med på 1980-talet, eller när det nu var, då tågen knappt klarade av att någon sa ordet snö.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Re: Kollektivtrafiken runt Stockholm kritiseras i Expressen

Inläggav M_M » lör 11 dec, 2010 22:52

Det ligger säkert en hel del i kritiken kring t.ex. nattbussar, jag är tyvärr inte insatt nog där, men vad gäller kritiken av Nynäsbanan så gör hon misstaget att utgå för mycket från befintlig karta. Pendeltågtrafiken till Nynäshamn är trots allt mycket bättre än till Sigtuna eller Lövsta, som inte ens har någon spåranslutning...
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav kildor » sön 12 dec, 2010 10:13

LÅ1 skrev:Hon antar att tågbytet i Västerhaninge för resande mot Nynäshamn beror på att man inte vill att problem där ute skall drabba mer välmående närförorter. Jag, som aldrig åkt bortom Västerhaninge, har alltid trott att det berodde på att man inte kunde köra med fullängdståg på den sträckan. Men de senaste åren har jag ibland sett information om att endast främre halvan av tåget går till Västerhaninge. Är det för att man lättare delar X60? Och då förmodligen med passagerare i tåget? Och före upprustningen, hur många X1/X10-vagnar fick då plats vid perrongerna?

Sakine Madon har faktiskt lite rätt angående Nynäspendeln. Man ville inte att de många störningarna på Nynäsbanan skulle fortplanta sig till resten av systemet. Men den utlösande faktorn var att det blev stora problem med från- och tillkoplingen av X60. Vissa enheter var inte kompatibla med varandra och tågen kunde plötsligt bara "dö" vid ihopkopplingen.

Från och med i dag går det dock genomgående tåg till och från Nynäshamn utan byte i Västerhaninge på helgerna.
Användarvisningsbild
kildor

Inläggav spårlasse » sön 12 dec, 2010 11:19

Det tråkiga är ju om alla inte känner att trafiken är till för dem och tror att det är sämre standard där man själv bor. Det känns ju lite tråkigt när hon som enda kontakt hör av sig till sossarnas största populist: ger väl kanske inte en så nyanserad bild.

SL har väl t.o.m. fått nej till att köra genomgående tåg till Nynäshamn av trafikverket. Däremot med den halvtimmestrafik man har på banan även på helger, får det ändå sägas vara en god kvalité. Att köra med genomgående tåg skulle påverka trafiken i hela Storstockholm. Dessutom måste man ha 40-minutersvändning i Nynäshamn för att säkra trafiken (vid förseningar blir vändtiden på 10-minuter för knapp), med den stora problem man haft med punktligheten (och ännu mer den man tycks ha nu redan i vinter), så är det förstås en alltför stor förseningsrisk. Den utbyggnad man ännu gjort är på tok för liten för att det ska fungera.

Hon klagar på att 791 ofta är full och det är säkert riktigt. Det är säkert så att det till vissa villaförorter också är färre resande, men dels måste det ju finnas en grundstandard i nattrafiken. Det är ju inte rimligt att bussarna går mer sällan än var 30:e minut i den tidigare nattrafiken på helger - om underlaget inte är väldigt tunt. Dessutom går de olika sträckningar - vilket gör att alla inte är fulla vid avgång från Centralen. Men även 591 är det ju stora förseningar på på nätterna och extrabussar - så det är knappast bara till Södertälje och södra förorterna. Däremot är ju standarden på nattrafiken också dålig och naturligtvis borde man köra nattrafik med pendel på helgerna - men som vanligt tillåter ju inte Trafikverket sådant (men i Köpenhamn går det förstås utmärkt). Här var det ett vallöfte från de borgerliga i valet 2006, som man alltså fick backa från pågrund av trafikverkets vägran. Hade det blivit som dessa politiker som "bara vill främja innerstaden" velat, hade det alltså gått pendeltåg dygnet runt på helgerna. Och man har ändå förlängt trafikeringsperioden med en timme.

Nu tycker jag både 591 och 791 som väl är de två tyngsta nattlinjerna (496 är väl rätt tung också antar jag) har dålig kvalité nattetid, resan till Bro/Granhammar ligger ju enligt tidtabell på 1,5 timme, och 791 på drygt en timme. På helgnätter borde man på bägge dessa ha en helgvariant som gick lite mindre omvägar och som kunde ersätta extraturerna på 591 till Jakobsberg och två varianter, vardera i halvtimmestrafik till Södertälje.

Att bussturer ställs in - statistiken visar inte någon skillnad mellan områdena eller iaf en försumbar skillnad för september, Sist kommer faschinabla Bromma med 99,37 procent utförd trafik, exempelvis Handen som ligger söder om stan är en av de bättre med 99,91% utförd trafik. På bottennoteringen ligger även exempelvis lyxiga innerstaden och det idylliska Lidingö.

Nåväl, detta pekar tror jag på att det är ofta slumpen och väldigt otydliga riktlnjer från SL för vilken kvalté på trafikutbud som ska finnas, vilket leder till problem. Var man lite mer omsörjsfull där och korrigerade linjer när det var över/underkapacitet så skulle nog kritiken tystna. Men jag tror inte nästan det finns någon i Stockholm som är helt nöjd med trafiken. Det borde dock vara bättre utsatta mål för vilken standard som ska finnas, särskilt i lågtrafik (vis RI-planen ger en del ledtrådar men den skulle behöva kopplas mer mellan underlag/utbud).
spårlasse

Återgå till Allmänt om lokaltrafik