Utmaning:bild på A29 på SS linje 16....

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Re: Utmaning:bild på A29 på SS linje 16....

Inläggav Jeff » tor 02 feb, 2012 23:19

Det fanns fram till slutet på 80-talet en pall/plattform för plattformsvakt som man kan se till väster om hissarna snett bakom.
Mins att jag brukade ofta sitta där när jag väntade på tåget.

:)
Mvh
Jeff

Mina youtube videos finns här!
Användarvisningsbild
Jeff

Inläggav Leif Spångberg » fre 03 feb, 2012 10:44

Månne denna utfärdsbild uppfyller en del av kriterierna. Den är förvisso singel, onekligen i trafik (visserligen abbonerad, men ändå), skyltad linje 16...

Ett par timmar med Photoshop kanske hade gett bilden lite mer patina, men vem orkar med det ?

Bild

Destinationsrullen ?

Den fanns iallafall kvar sommaren -75 i Spångahallen

Bild
Användarvisningsbild
Leif Spångberg

Inläggav 218 » fre 03 feb, 2012 16:13

Leif Spångberg skrev:Månne denna utfärdsbild uppfyller en del av kriterierna. Den är förvisso singel, onekligen i trafik (visserligen abbonerad, men ändå), skyltad linje 16...

Ett par timmar med Photoshop kanske hade gett bilden lite mer patina, men vem orkar med det ?

Bild

Destinationsrullen ?

Den fanns iallafall kvar sommaren -75 i Spångahallen

Bild

Det tackar vi för! Alla A29-bilder är givetvis av stort värde! Men den skall vara i trafik på SS linje 16, kanske det där kan kallas SSS linje 16 :D ? Men en fin bild är det onekligen och jag var själv med på den utfärden. Vi fastnade i en slirstock när vi skulle runt kv. Kulsprutan och i en trafiksignal i Ropsten men det värsta och ganska oomtalade var att när vi skulle nerför Hammarbybacken så var det tjock svallis över spåret som tog ett bra tag att spetta bort! Tur att vi inte försökte oss på att köra över den och speciellt tack till den observante föraren! F.ö så finns det en hyfsat liknande leveransbild på 170 på Spårvägsmuseet skyltad linje 16 där den står i Hammarby tvärs över bussutfarten i norra änden. Jag kunde ha svurit på att någon skulle kommit upp med den bilden! :D :D. Annars så finns det ju också en vykortsbild på 170 från denna utfärd där den står vid Norrmalmstorg av någon lustigkurre skyltad "14"!

218
218

Inläggav ålstensgård » lör 04 feb, 2012 16:28

Bilden från Hornstull verkar ju vara tagen efter 1964 dvs då linje 16 redan var nedlagd. Hållplatsskylten och just att det är den sparade 170 tyder förstås på det.

Ett intressant tema vore A29:ornas vidare öden efter 1964. Åtminstone korgarna var ju bara 10 år gamla och några av dem finns ju som snöblåsningsvagnar ännu. Jag minns ett SSS-besök på Hyh i början av 70-talet, då fick vi gå in i ett par A29 som stod på Heden. Jag kapade åt mig fina tidtabeller från 1964 från papperskorgarna som jag har kvar, bl a tidtabellsbladet från övergången i april med den förkortade linje 14. Minns tyvärr inte vagnsnumren, var det dessa Hedplacerade vagnar som sedan blev snöblåsare? Kul om någon vet och har överblicken.

//Henrik
ålstensgård

Inläggav Leif Spångberg » mån 06 feb, 2012 17:02

218 skrev:Det tackar vi för! Alla A29-bilder är givetvis av stort värde! Men den skall vara i trafik på SS linje 16, kanske det där kan kallas SSS linje 16 :D ? Men en fin bild är det onekligen och jag var själv med på den utfärden. Vi fastnade i en slirstock när vi skulle runt kv. Kulsprutan och i en trafiksignal i Ropsten men det värsta och ganska oomtalade var att när vi skulle nerför Hammarbybacken så var det tjock svallis över spåret som tog ett bra tag att spetta bort! Tur att vi inte försökte oss på att köra över den och speciellt tack till den observante föraren! F.ö så finns det en hyfsat liknande leveransbild på 170 på Spårvägsmuseet skyltad linje 16 där den står i Hammarby tvärs över bussutfarten i norra änden. Jag kunde ha svurit på att någon skulle kommit upp med den bilden! :D :D. Annars så finns det ju också en vykortsbild på 170 från denna utfärd där den står vid Norrmalmstorg av någon lustigkurre skyltad "14"!

218

Rackarns också, i min enfald trodde jag att bilden skulle slinka igenom. Hmmm, en djupdykning i arkiven krävs tydligen, frågan är bara vems arkiv... Tyvärr inte mitt, men lite annat godis kanske dyker upp.

Vykortsbilden från Nmt får väl läggas på min last, då jag gav ut den för närmare 20 år sedan. Självklart skulle utfärdsvagnarna skyltas efter lämplig linje som just trafikerat platsen utfärden befann sig på, fattas bara. Att vara skyltnings-ansvarig var nog inte en lätt uppgift, då jag kommer ihåg att förslagen vid vissa ställen haglade.

För att visa just detta, ber jag att få reprisera några bilder, från en utfärd i Oktober -66

Bild

Bild

Bild

Bild

Kulsprutan och Ropstenincidenterna har jag också på bild ( kommer snart ). Tyvärr har jag inget minne av Hammarbybacken, förmodligen var jag upptagen på att räkna ut hur många bilder jag kunde ta vid varje fotostopp...

Osså var det den häringa takbilden, månne en H0-A29 på gång ????

/Leif
Användarvisningsbild
Leif Spångberg

Inläggav 218 » mån 06 feb, 2012 18:12

Leif Spångberg skrev:
218 skrev:Det tackar vi för! Alla A29-bilder är givetvis av stort värde! Men den skall vara i trafik på SS linje 16, kanske det där kan kallas SSS linje 16 :D ? Men en fin bild är det onekligen och jag var själv med på den utfärden. Vi fastnade i en slirstock när vi skulle runt kv. Kulsprutan och i en trafiksignal i Ropsten men det värsta och ganska oomtalade var att när vi skulle nerför Hammarbybacken så var det tjock svallis över spåret som tog ett bra tag att spetta bort! Tur att vi inte försökte oss på att köra över den och speciellt tack till den observante föraren! F.ö så finns det en hyfsat liknande leveransbild på 170 på Spårvägsmuseet skyltad linje 16 där den står i Hammarby tvärs över bussutfarten i norra änden. Jag kunde ha svurit på att någon skulle kommit upp med den bilden! :D :D. Annars så finns det ju också en vykortsbild på 170 från denna utfärd där den står vid Norrmalmstorg av någon lustigkurre skyltad "14"!

218

Rackarns också, i min enfald trodde jag att bilden skulle slinka igenom. Hmmm, en djupdykning i arkiven krävs tydligen, frågan är bara vems arkiv... Tyvärr inte mitt, men lite annat godis kanske dyker upp.

Vykortsbilden från Nmt får väl läggas på min last, då jag gav ut den för närmare 20 år sedan. Självklart skulle utfärdsvagnarna skyltas efter lämplig linje som just trafikerat platsen utfärden befann sig på, fattas bara. Att vara skyltnings-ansvarig var nog inte en lätt uppgift, då jag kommer ihåg att förslagen vid vissa ställen haglade.

För att visa just detta, ber jag att få reprisera några bilder, från en utfärd i Oktober -66

Bild

Bild

Bild

Bild

Kulsprutan och Ropstenincidenterna har jag också på bild ( kommer snart ). Tyvärr har jag inget minne av Hammarbybacken, förmodligen var jag upptagen på att räkna ut hur många bilder jag kunde ta vid varje fotostopp...

Osså var det den häringa takbilden, månne en H0-A29 på gång ????

/Leif

Ojojoj vi väntar med stor spänning på vad det A29-grävandet skall föra med sig! :D :D :D
En tanke apropå de fina bilderna och vagnarnas skyltning (det är det som är så lustigt på Forum att diskussionen kan dra iväg åt de mest oväntade håll!)
288 vid Sös ser ut att ha en "Ängbyvagns-åtta",tror att den skyltningsansvariga bör ställas till svars! :cheesygrin: :cheesygrin: :cheesygrin:
Å andra sidan så förekom det väl aldrig gammelvagnar på "stadsåttan" i ordinarietrafiken så det ena kanske är så gott som det andra?

218
218

Inläggav Per Lind » mån 06 feb, 2012 18:20

Jodå, en A29 + B29 är på gång sedan några år. Fattas bilder på takdetaljerna. När vi väl får dom så kan vi starta.
Behöver också lite kompletterande ritningar på takdetaljerna.
Intressebokningar utan förpliktelse mottages tacksamt. Planerad är en plastgjuten modell med mässingstillbehör och ASEA Stockholmsbygel som tål att köras med. Byggsats eller färdigmodell.

-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Föregående

Återgå till Spårtrafik (bilder)