"Med A29 nr 170 på irrfärder i Stockholm"

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

"Med A29 nr 170 på irrfärder i Stockholm"

Inläggav 1 » mån 06 feb, 2012 18:58

Som ärade herr 218 konstaterar så har kanske tråden om A29 spårat ur/av en aning. För diggare av denna trevliga vagntyp så kan jag ju tills dess vännen Leif Spångberg grävt färdigt i sitt utomordentliga arkiv presentera några vyer från en utfärd i februari 1965.

Typiskt för Spårvägssällskapets utfärder under 1960-talet var ju att de utan tvekan kunde klassas som "resor utan slut"! Det var ett evigt åkande timme efter timme. Här rundar vi 6:ans ändhållplats vid Roslagstull;

Bild

För att sedan ta en tur upp till Tessinparken;

Bild

Säkert kommer någon gammal stöt att påpeka att "så åkte vi verkligen inte..." men det kan jag "va med"! I alla händelser så rundade vi i alla fall Vanadisplan;

Bild

För att sedan bege oss ut på Djurgården;

Bild

Ingen utfärd utan ett besök i "förorterna";

Bild

Där det i jämförelse med nu var tämligen pastoralt;

Bild

Här var det fortfarande möjlighet att elegant "triangla" vagnen för åtfärd;

Bild

Undrar just om jag får uppleva att de disparata spårvägslinjerna i Stockholm kommer att knytas samman så att vi på nytt kan göra mastadontutfärder där halva passagerarantalet sitter och sover under de sista timmarnas utfärd....?

Vänliga Hälsningar / Richard Grönstedt
Användarvisningsbild
1

Re: "Med A29 nr 170 på irrfärder i Stockholm"

Inläggav 218 » mån 06 feb, 2012 19:50

Ojojoj, Rapport kan vänta!
Vilka bilder och vilka upplevelser! Lustigt vad många Hägglundsbyggen som kommit med på bilderna! Speciellt tack för som du antyder att en allmän attityd var att det var omöjligt att komma runt slingan vid Vanadisplan med A29, och att din bild leder denna uppfattning på skam. Varför det skulle ansetts som omöjligt har jag aldrig förstått. Den slingan kan väl inte varit så mycket snävare än Roslagstull för att inte tala om Mälarhöjden där tågen "sjöng" glatt när de accelererade runt! Härligt också att på de sista bilderna så ser man hus från samma tidsålder som ex.vis Hägerstensåsen, Västertorp och Fruängen och A29:an ser helt rätt ut i den miljön!
You made my day!
Hälsn
218
218

Inläggav 996 » mån 06 feb, 2012 20:14

... og den 3. september 1967 kunne de ha kjørt ut på høyre spor de der sammen med A3/24 til man hadde rukker å bygge om A25/26/27...
Sukk
Hvor mange tissepauser hadde dere? :mrgreen: :mrgreen:

Mvh bjørn
996

Inläggav Leif Spångberg » mån 06 feb, 2012 20:15

Underbara bilder, # 1 !!

Färg, skarpa, rätt exponerade, tidstypiska färger (Kodachrome??).

Jag skall be att få komplettera med lite bilder, tagna med en tvåögd spegelreflex som fått sig en del smällar, så att fokuseringen på mattskivan inte riktigt var samstämd med fokuseringen på 120-filmen, men det lärde man sig att kompensera. Dessutom avsaknad av exponeringsmätare, men utrustad med en bra exponeringstabell från Kodak, klarade man sig relativt hyfsat.

Detta var min första utfärd i Stockholm (värvad hösten -64 på Ostermans), jag instämmer i att ju senare på utfärden desto fler sov...

Bild

Nedan, Vitabergsparken
Bild

Bild

Nedan, Strandvägen. Notera de prydligt ihopsamlade sandhögarna...
Bild

Nedan, sådant man som 120-film-användare råkade ut för. Osynkad/ojämn frammatning av filmen, varvid klämmorna för filmtorkningen sabbade delar av bilden.
I övrigt spännande körning...
Bild

Nedan Fridhemsplan
Bild
Användarvisningsbild
Leif Spångberg

Inläggav 218 » mån 06 feb, 2012 20:38

Bara att tacka på här, man anar ju av din beskrivning med vilket hantverk dessa härliga bilder blev till!
En liten Messerschmidt måste dock utdelas till de skyltansvariga! Linje 15X skulle aldrig ha kunnat gå till
Sundbybergsgränsen då ordinarie 15 passerade där. Möjligtvis linje 16X! :cheesygrin: :cheesygrin: :cheesygrin: .
Lustigt att den aldrig blev skyltad "13 Tegelbacken" eller blev den det? Det ser man också på gamla utfärdsbilder
att ju längre man kommit i utfärden desto mer uppgivet blir skyltandet! "Godingarna" har för länge sedan bränts av
och "skyltnostalgikerna" har för länge sedan somnat med svår träningvärk i höger handled!

Än en gång tack för detta och tanken infinner sig om man kommer att få se någon "A29" på Fruängsbanan
denna vinter (fast numera gemenligen kallade B257!) Märkligt, 10 år som spårvagn och nu nästan 50 år som verkvagn!
Rejäla don och man slås av tanken vilket slöseri på de vagnar i denna serie som gick till skrot redan 1964!
Förresten 14 och 14 ja, finns det ingen uns av en förflugen tanke att få se 170 på Djurgårdslinjen i en rimligt avlägsen framtid,
eller kanske på Tvärbanan (A29+B29+B11)? Spårvägssällskapet är ju det omöjligas konst!

I och för sig har jag hört av museets personal med vilken vånda A29-tåget lotsades in i Söderhallen p.g.a osäkerheten om
nedre planets bärighetsöar men när tåget i alla fall ska ut f.v.b Värtan då kanske....... :D :D :D

Hälsn
218
Senast redigerad av 218 mån 06 feb, 2012 20:46, redigerad totalt 1 gång.
218

Inläggav daniel_s » mån 06 feb, 2012 20:42

218 skrev:Bara att tacka på här, man anar ju av din beskrivning med vilket hantverk dessa härliga bilder blev till!
En liten Messerschmidt måste dock utdelas till den skyltansvariga! Linje 15X skulle aldrig ha kunnat gå till
Sundbybergsgränsen då ordinarie 15 passerade där.

Vadårå, den kunde ju ha gått någon annan väg i andra änden, typ till Östra station eller nåt (jaja, jag vet att det inte fanns någon vändslinga just där men du fattar...) :cheesygrin:
daniel_s

Inläggav 218 » mån 06 feb, 2012 20:50

daniel_s skrev:
218 skrev:Bara att tacka på här, man anar ju av din beskrivning med vilket hantverk dessa härliga bilder blev till!
En liten Messerschmidt måste dock utdelas till den skyltansvariga! Linje 15X skulle aldrig ha kunnat gå till
Sundbybergsgränsen då ordinarie 15 passerade där.

Vadårå, den kunde ju ha gått någon annan väg i andra änden, typ till Östra station eller nåt (jaja, jag vet att det inte fanns någon vändslinga just där men du fattar...) :cheesygrin:

Va, fanns det ingen vändslinga vid Östra station!?!
Och det säger du nu, det är ju en massa vagnar som historiskt
sätt har slingat där utan att veta om det! :D :D :D

218
218

Inläggav 218 » mån 06 feb, 2012 20:56

Åter till allvaret!
Med anledning av era bilder med Hägglundsmustang på (gamla) linje 7 det kan väl inte ha rullat så värst många mil Hägglundsmustang på den linjen? Dels så sattes ju Mustanger in sent på linjen och dels med tanke på behovet av att dra släp åtminstone under sommarhalvåret?

218
218

Inläggav daniel_s » mån 06 feb, 2012 21:41

218 skrev:Va, fanns det ingen vändslinga vid Östra station!?!
Och det säger du nu, det är ju en massa vagnar som historiskt
sätt har slingat där utan att veta om det!

De vagnarna visste väl samma sak som jag vet, nämligen att det var en lång väg att köra från den slingan till Odenplan! :roll:

218 skrev:Åter till allvaret!
Med anledning av era bilder med Hägglundsmustang på (gamla) linje 7 det kan väl inte ha rullat så värst många mil Hägglundsmustang på den linjen? Dels så sattes ju Mustanger in sent på linjen och dels med tanke på behovet av att dra släp åtminstone under sommarhalvåret?

Släpen var ju hägglundsvagnar så det blev nog rätt många mil i alla fall! :wink:

Vardagar höst-vinter-vår gick det väl enkelvagnar på 7:an, och då behövdes väl A25 bättre på bl a linje 4, antar jag, och då bör det väl också ha gått en del hägglundsvagnar på 7:an?
daniel_s

Inläggav M_M » mån 06 feb, 2012 22:34

Trevliga bilder!

Fanns det ingen regel/begränsning i vilka skyltningar utfärderna fick använda? Var enda kravet att ni inte fick skylta en linje som normalt gick på de spår ni körde när ni (antar jag) inte tog upp ordinarie passagerare?

Är båda bilderna med gröna bilen med regnummer AA89191 till vänster om vagnen tagna vid samma tillfälle? Man blir ju nyfiken vems Saab det var, eller snarast om den hörde nåt till utfärden eller inte. Med tanke på att numret innehåller 891 som första siffror så känns det lite diggabelt. :wink:

Vad gäller mastodontlånga utfärder så borde det inte finnas några större hinder för att genomföra något sådant i Göteborg. Det kanske skulle gå att göra två varianter, dels en variant för utomsocknes som vill glida runt på så mycket av nätet som möjligt, och ett för oss "inomsocknes" som är sugna på att få åka de ovanliga körvägar som man sällan lyckas åka i ordniarie trafik. (Jag har åtminstone lyckats pricka förbindelsen Snabbspåret-Olskroken i båda riktningar med ordinarie vagnar som omletts av olika skäl, och jag har lyckats åka "4 Mölndal" påväg mot Marklandsgatan...)

Ack om man ändå behållt dessa tvåriktningsvagnar med dörrar på båda sidor och faktiskt tillåtit nån slags provkörning i högertrafik efter dagen H, det hade nog påverkat opinionen. Fast den diskussionen har jag nog tjatat om tillräckligt tidigare så det är helt okej att inte haka på den :wink:
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav C12C3C3C12 » mån 06 feb, 2012 23:18

Vad hjälper opinonen när politikerna har bestämt något? Nedläggningsbeslutet fattades redan tidigt, trådbussar skulle ersätta spårvagnarna (om detta finns en gammal tråd), sedan att spårvagnarna kom att leva längre än trådbussarna är en annan historia. Samma sak i Köpenhamn och Trondheim, politikerna hade bestämt att spårvagnarna skulle bort till varje pris. Hamburg hade ett väl utbyggt nät, bussarna spelade andra fiolen där, sedan lade man ner nätet med en hiskelig fart (titta gärna på videorna på YouTube nedläggningsdagen av sista linjen, 2:an).

Vad gäller A29:orna stod dom övertäckta med presenningar ett bra tag på heden Hammarby innan skrotningsbeslutet fattades, det var sorgligt att se dem där.
C12C3C3C12

Inläggav M_M » mån 06 feb, 2012 23:22

Vem vet, hade allmänheten fått fysiska bevis att det "gått" att fortsätta köra spårvagnar efter dagen H så kanske det varit "rädda spårvagnarna" istället för "rädda träden i Kungsträdgården" som gått till historien som första stora fallet i Sverige i modern tid där befolkningen verkligen satt sig på tvären mot beslutsfattarna?

Allt detta hänger som jag ser det ihop med gräsrotsengagemang för större mål, som t.ex. vad Martin Luther King gjorde och vad som hände vid bl.a. Stonewall.
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav daniel_s » mån 06 feb, 2012 23:30

M_M skrev:Vem vet, hade allmänheten fått fysiska bevis att det "gått" att fortsätta köra spårvagnar efter dagen H så kanske det varit "rädda spårvagnarna" istället för "rädda träden i Kungsträdgården" som gått till historien som första stora fallet i Sverige i modern tid där befolkningen verkligen satt sig på tvären mot beslutsfattarna?

Kanske, men rätta mig nu om jag har fel, 1967 hade det väl ännu inte varit 1968 och en hel del av den där rörelsen satte väl inte riktigt fart förrän då, med risk för att vara helt ute och cykla nu!
daniel_s

Inläggav M_M » mån 06 feb, 2012 23:36

daniel_s skrev:
M_M skrev:Vem vet, hade allmänheten fått fysiska bevis att det "gått" att fortsätta köra spårvagnar efter dagen H så kanske det varit "rädda spårvagnarna" istället för "rädda träden i Kungsträdgården" som gått till historien som första stora fallet i Sverige i modern tid där befolkningen verkligen satt sig på tvären mot beslutsfattarna?

Kanske, men rätta mig nu om jag har fel, 1967 hade det väl ännu inte varit 1968 och en hel del av den där rörelsen satte väl inte riktigt fart förrän då, med risk för att vara helt ute och cykla nu!

Förvisso fick det riktig fart just 1968 men åtminstone i USA så hände saker långt tidigare. Det står en del på Wikipediasidan om Martin Luther King Jr, bland annat om Montgomery Bus Boycott som drog igång 1955 och som torde räknas som tämligen relevant för det här forumets intressen.
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav 1 » tis 07 feb, 2012 1:02

Bästa M_M!

Frågorna kring nedläggningen av spårvägstrafiken i Stockholm i samband med Högertrafiken är på detta Forum ett tämligen uttjatat tema!

Försök att ta till Dig att det inte existerade någon "folklig opinion" för spårvägstrafikens bevaranda. T.o.m. så sent som en bit in på 1980-talet när Lennart Rydberg drev en fråga i Stadshuset om att återöppna del av linje 7 (det som nu är den ursprungliga "Djurgårdslinjen") med de högertrafikombyggda Mustanger som fanns kvar i Malmö (vilket förslag som röstades ner med en rösts övervikt) så skrevs icke några uppmuntrande artiklar i dagspressen. Fastmer gjorde man sig löjlig över "de nostalgiska galningarna".

T.o.m. under 1990-talet när några framsynta politiker började motionera i Landsting och Kommun för möjligheterna att få till stånd "Museitrafik med spårvagnar" var inte Stockholmarna särskilt positiva. Du skulle bara ha läst alla insändare där vi entusiaster inom SSS förklarades vara ett "antal nostalgiska gubbar som ville leka i vår sandlåda"! Faktum är att jag inte i mitt arkiv med div. tidningsklipp kan hitta en enda positiv insändare! Det närmaste vi kom den "folkliga opinionen" var upproret mot att vi måste ansa trädallén på Strandvägen samt "Folkstormen ledd av Margaretha Krook på Djurgården" när ett förbindelsespår till Skansenslingan skulle dras över en gräsmatta.

Inte att förglömma det drev mot den blivande "Tvärbanan" som Tidningen Expressen anförde med Håkan Matsson i högsätet.

Notera gärna att det inte skulle ha kostat Landstinget en spänn att bygga om linjenät och vagnar till högertrafik. Jag arbetade vid den aktuella tiden med frågor kring bidrag från "Högertrafikkommissionen" för omställning av Sveriges busstrafik. Och den nu hädangångne medlemmen i SSS Gösta Werne, dåvarande Generaldirektör för nämnda kommission, har bekräftat att det aldrig var tal om från Stockholm att ställa om spårvägstrafiken. Istället begärde man en "Judaspenning" på 64 mille för att skrota spårvägstrafiken. Och alla inkl. stadsborna som nu skulle "slippa de besvärliga spårvagnarna" var helt nöjda med detta.

Människor har tidvis ett mycket dåligt minne. Idag får vi dagligen frågor i trafiktjänsten; "Varför lade man ner spårvägstrafiken...?" Tja, min motfråga om personen har aktuell ålder inne brukar vara; "Vad gjorde Du själv under 1960-talet"? Svaren är oftast att man inte insåg konsekvenserna.

Och Du, kom inte dragandes med "Almstriden". Jag tillbringade själv en dag i de aktuella träden. Inte sjutton var det någon opinion mot beslutsfattare när de ville ta ner träden för att bygga en T-baneuppgång. Min erfarenhet från denna "strid" var att säkert 95% av deltagarna upplevde det hela "ytterst häftigt" att sätta sig upp mot ordningsmakten - icke för att bevara träden. En nymornad form av ungdomsrevolt mot överhögheten.

Vi kan alltså konstatera att någon opinion för bibehållande av spårvägstrafiken inte fanns. Därtill skall noteras att dåvarande ledning för SL så till den milda grad ogillade spårvagnar att man t.o.m. inte ville avskilja en enda Mustang till SSS museum. Alla skulle brännas upp! Först när ovan nämnda hedersman Gösta Werne skrev in i avtalet om "skrotningsbidraget" att vi skulle få en Mustang överfördes med mycket knot vagn 500!

Låt oss nu glömma denna pinsamma period i det förgångna och istället koncentrera oss på den framtida utvecklingen av den spårburna lokaltrafiken.

/ Richard
Användarvisningsbild
1

Re: "Med A29 nr 170 på irrfärder i Stockholm" Omöjlig att kö

Inläggav AGR » tis 07 feb, 2012 8:24

996 skrev:... og den 3. september 1967 kunne de ha kjørt ut på høyre spor de der sammen med A3/24 til man hadde rukker å bygge om A25/26/27...
Sukk

Mvh bjørn

Tyvärr så vardet inte möjligt att köra spårvagn i högertrafik den 3 sep 67. När vagnarna 92+386 gick som sista spårvagnståg genom staden längs gamla linje 4, med spårvägsstyrelsen i vagn 92 och en blöt musikkår ombord på 386. Så klipptes kontaktledningen ner allt efter som vi passerade matarpunkterna. Det var då, vid passerandet av klaffbron över Hammarbykanalen, som Helge Berlund så felaktigt spådde : så där nu har du åkt spårvagn för sista gången i innerstaden.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
AGR

Re: "Med A29 nr 170 på irrfärder i Stockholm" Omöjlig att kö

Inläggav JohanB » tis 07 feb, 2012 13:12

17AGR skrev:
996 skrev:... og den 3. september 1967 kunne de ha kjørt ut på høyre spor de der sammen med A3/24 til man hadde rukker å bygge om A25/26/27...
Sukk

Mvh bjørn

Tyvärr så vardet inte möjligt att köra spårvagn i högertrafik den 3 sep 67. När vagnarna 92+386 gick som sista spårvagnståg genom staden längs gamla linje 4, med spårvägsstyrelsen i vagn 92 och en blöt musikkår ombord på 386. Så klipptes kontaktledningen ner allt efter som vi passerade matarpunkterna. Det var då, vid passerandet av klaffbron över Hammarbykanalen, som Helge Berlund så felaktigt spådde : så där nu har du åkt spårvagn för sista gången i innerstaden.

Herregud. Snacka om att ha bråttom att se till att ingen kunde ångra sig. Nå, i Bergen försökte man "lösa" samma sak genom att raskt dumpa alla spårvagnarna i fjorden efter sista turerna. Även där misslyckades man att förhindra spårvägens återkomst :-).
JohanB

Inläggav Stefan Widén » tis 07 feb, 2012 20:11

Frågan är om ordet "folkopinion" var uppfunnet 1967 eller åren där före. En och annan insändare förekom väl säkert men inte den massiva viljeyttring som var vid Almstriden. Känns som att det var då som vi på allvar började gå emot korkade beslut.

Som aktiv i museitrafiken kan man vittna om de alla samtal med passagerare som haft samma åsikt att "det var väl det mest korkade som gjorts att ta bort spårvagnarna". När man förklarar varför märks en liten okunnighet och till viss del lite skam att man inte gjorde något då för att ha kvar trafiken. Lobbyverksamheten var dock uppfunnen och den agerare väldigt kraftfullt för att lägga ner.

Idag finns ju, något då så okänt begrepp som, "sociala medier" som rask sprider information när något korkat beslut är på gång. Vi får väl se hur det går med Slussen. Bra test på om opinionen fungerar.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav Hechtwagen » ons 08 feb, 2012 18:20

Saab? AA 89191 är en Austin A40 Futura, och bilderna är tagna vid samma tillfälle.
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav Hechtwagen » ons 08 feb, 2012 18:26

Och du M_M! Om du med "Dessa tvåriktningsvagnar" avser A29 så är/var de enriktningsvagnar.
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Nästa

Återgå till Spårtrafik (bilder)