Nya Förslag till T-banan i Stockholm?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Nya Förslag till T-banan i Stockholm?

Inläggav Superfinne » lör 30 aug, 2003 12:32

Har ni några nya linje/förbindelse förslag till t-banan i Stockholm?

//Martin
Användarvisningsbild
Superfinne

Re: Nya Förslag till T-banan i Stockholm?

Inläggav Marcus L » lör 30 aug, 2003 14:23

Superfinne skrev:Har ni några nya linje/förbindelse förslag till t-banan i Stockholm?

//Martin

Förlängning av Hagsätragrenen till Älvsjö (finns planer på detta).
Förlängning från Fruängen till Älvsjö (möjliggör byte från pendel till både T-grön och T-röd).
Avgrening från Odenplan via Norrtull,Karolinska och Solna station till Solna centrum.
Förlängning från Akalla till kommande "Stockholm Nord" (är kanske mer aktuellt för en "Tvärbanan nord").
Förlängning från Kungsträdgården mot Nacka och kanske Tyresö (men varför skulle denna gå via Slussen, som i en del förslag, vad är värdet med detta?)
Marcus L

Inläggav Coppas » lör 30 aug, 2003 15:06

Det där med att många förspråkar att en eventuell förlängning av Tub 3 måste gå via Slussen är något som jag oxå har svårt att förstå värdet av. Visst kan det vara bra med förbindelsestationer i vissa lägen, men då måste det oxå samtidigt vara ekonomiskt försvarbart. Att eventuellt lägga ner X antal miljoner för att dra en eventuell fortsättning på Tub 3 i en båge via Slussen (istället för att t.ex. gå mot Djurgården och sedan Ersta) bara för att få en omstigningsmöjlighet två stationer innan den stora omstigningsstationen känns som over kill. Visst kommer det säkert finnas en del presumtiva trafikanter från Nacka/Tyresö som ska till Söder, men det stora flertalet ska antagligen någon annanstans. Skulle en eventuell förlängning av Tub 3 mot Nacka/Tyresö komma till stånd så borde det vara till större gagn med omstigningsmöjligheter lite längre ut som t.ex. i Hammarbyområdet.

Min personliga åsikt är annars att man mera generellt kan säga är T-banan skulle behöva en linje som utgör något slags tvärförbindelse eller ringlinje som binder ihop större knutpunkter i dagens ganska spretiga linjesträckning. Visst har vi dagens 22:a och det finns ju som sagt planer på en nordlig tvärbana, men en sådan kommer antagligen ändå att ha svårt att matcha en riktig ringlinje i T-banan vad gäller restid och effektivitet. Å andra sidan skulle en ringlinje i T-banan bli fruktansvärt dyr att bygga så för min del hamnar den tanken ändå i facket för framtidsvisioner. :wink:

Niclas
Coppas

Inläggav GN » lör 30 aug, 2003 16:57

Är det någon som vet ungefär hur mycket en förlängning till Nacka skulle kosta för respektive alternativ ?

Rör det sig om två,fem,tio eller tjugo miljarder ?

Detta är relevant då man skulle kunna spara en hel del pengar på att dels avstå från slussenalternativet som pendeltågsstation, 1,2 miljarder , dels skippa utbyggnaden av tvärbanan respektive ombyggnaden av saltsjöbanan Sickla-Slussen X antal hundra miljoner. Någon som vet mer precist ? Dvs totalt kanske cirka två miljarder i besparing om istället tunnelbanan byggdes ut till nacka.

Om en tunnelbaneutbyggnad inte kostar mer än 5-8 miljarder, så tycker jag att man lika väl kunne sattsa ordentligt på en snabb tunnelbana till nacka , max två mellanstationer från kungsträdgården och samtidigt spara ovanstående två miljarder. Det skulle ge en överlägset effektiv trafik för alla i sydostsektorn, bussterminalen flyttas naturligtvis också från slussen till nacka.

Samtidigt förenklas en framtida tunnelbaneförlägning mot tyresö radikalt. När tunnelbanan blir klar kan man dessutom bygga ihop saltsöbanan och tvärbanan vilket skulle ge en utomordentlig förbindelse direkt från saltsjöbaden/solsidan direkt till gullmarsplan-årstaberg-liljeholmen-alvik.

/GN
GN

Inläggav Superfinne » lör 30 aug, 2003 23:22

Skulle man inte nångon förlänga t-bana blå linje från Kungsträdgården till djurgården?

//Martin
Användarvisningsbild
Superfinne

Re: Nya Förslag till T-banan i Stockholm?

Inläggav Odd » lör 30 aug, 2003 23:27

Marcus L skrev:
Superfinne skrev:Har ni några nya linje/förbindelse förslag till t-banan i Stockholm?

//Martin

Förlängning av Hagsätragrenen till Älvsjö (finns planer på detta).

Jag tycker att man skall förlänga från Rågsved till Huddinge C och ev Huddinge Sjukhus/Flemingsbergstrakten, en region med stor tillväxtpotential, dock skall inte tunnelbanan dras samma sträcka som pendeln, utan givetvis en sträckning som kan möjliggöra en nybyggnation/utveckling av områden.

Hagsätra blir ju "över" då, så vad skall man då göra av den? Kanske Fruängen - Älvsjö - Hagsätra eller varför inte den skissade spårvägssträckningen Flemingsberg - Skärholmen- Fruängen - Liljeholmen med modifieringen fortsättning mot Hagsätra, rågsved och kanske t o m Farsta Centrum?!?

Vad gäller kapacitetsproblemen som finns idag på bana 1 så tycker jag att Bana tre från Kungsträdgården dras vidare under södermalm - Luma och ansluter till Hammarbyhöjden med en ny station där för vidare färd mot skarpnäck. Då skulle man kunna frigöra bana 1 till endast två grenar, Hagsätra och Farstalinjerna, samt kunna utnyttja kapaciteten på bana 3 betydligt bättre eftersom man slipper säcken i Kungsträdgården.

Men som ekonomin är nu så lär det ju inte bli av några större investeringar på ganska lång tid...
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav micke b » sön 31 aug, 2003 23:08

>Vad gäller kapacitetsproblemen som finns idag på bana 1 så tycker jag att Bana tre från Kungsträdgården dras vidare under södermalm - Luma och ansluter till Hammarbyhöjden med en ny station där för vidare färd mot skarpnäck.

Har också funderat på det, men tänkte mig en mer rak dragning sickla-björkhagen istället för din bakvända s-kurva. Men jag höll inne den tanken, från att ha gått under sickla sluss (lycka till att dra tuben i ytläge genom nyrike sjöstad) så skulle man väl även med maximal stigning komma rätt långt söderut innan man når upp till gröna. Fakta, någon? Och parallell dragning i inte så tätbefolkade förorter är ju inte helt lyckat heller.

Trafikeringsmässigt tänkte jag mig sedan samtrafikering bana 1/3 med 1-2 bytesstationer, övriga hoppas över av den ena [trafik]linjen, på väg mot en utbyggnad åt tyresöhållet.

Var det inte så att i orginalplanerna för järvabanans vidare utbyggnad tänkte man sig snarare att bygga till en undre nivå på skärmarbrink, och istället leda om hagsätragrenen?

/Micke
Användarvisningsbild
micke b

Inläggav Anders Norén » sön 31 aug, 2003 23:31

mickeb skrev:Var det inte så att i orginalplanerna för järvabanans vidare utbyggnad tänkte man sig snarare att bygga till en undre nivå på skärmarbrink, och istället leda om hagsätragrenen?

Ja, Bagarmossegrenens förlängning över Älta till Bollmora skulle kräva att kapacitet frigjordes på bana 1, varför Hagsätragrenen skulle anslutas till bana 3 via Hammarby-Sofia (där Nackagrenen vek av).

Anders
Anders Norén

Inläggav Kristofer » mån 01 sep, 2003 7:59

mickeb skrev:Var det inte så att i orginalplanerna för järvabanans vidare utbyggnad tänkte man sig snarare att bygga till en undre nivå på skärmarbrink, och istället leda om hagsätragrenen?

/Micke

Just så var det. En ny station under Skärmarbrink, därefter en ny station under nuvarande Globen och så vidare upp i ytläge och vidare mot Hagsätra. Ger sannolikt betydligt bättre lutningsförhållanden.
Användarvisningsbild
Kristofer

Inläggav bruse » mån 01 sep, 2003 8:04

Anders Norén skrev:

Ja, Bagarmossegrenens förlängning över Älta till Bollmora skulle kräva att kapacitet frigjordes på bana 1, varför Hagsätragrenen skulle anslutas till bana 3 via Hammarby-Sofia (där Nackagrenen vek av).

Anders

Helst ska en bana ha så få förgreninagr som möjligt. Det är vid dessa förgreningspunkter som de flesta förseninagr uppstår, då flera linjer är beroende av varandra.

Just på bana 1 är det minst en förgrening för mycket. Tycker man borde koppla loss Hagsätra grenen vid Globen och dra ned i tunnel med en ny station vid Gullmarsplan, och koppla ihop den med Kungsträdgården. Kungsträdgården utgör idag en ändstation som är slöseri mitt i stan.

Dessa förslag är inte nya, de finns med från 1964 tror jag.

Men tyvärr har landstinget och SL inga som helst ambitioner att utveckla kollektivtrafiken. Man har gått in i roll som förvaltare. hur man ska bli bäst i Evropa 2005 är för mig en gåta, när man inte har den endaste förslaget till utveckling av den spårburna kollektivtrafiken. Jaja, Nacka om 30 år! Hallå! Den har behövts redan i 10 år, om 30 år är det 40 år försent. VAKNA!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarvisningsbild
bruse

Inläggav GN » mån 01 sep, 2003 12:14

Det här med nya signalsystemet och 90 sekunders trafik då ?

Tunnelbana 1 används ju bara till 75% i så fall.

/GN
GN

Inläggav Ulf » mån 01 sep, 2003 13:06

Linje 17 förlängs Skarpnäck till Sköndal.
Tyresö får egen förortsbana.

Vidare tycker jag man ska undersöka möjligheterna för vissa tub1-tåg att gå T-centralen->rådhuset->fridhemsplan->thorildsplan

Åkeshov->förlängning Viksjö
Ulf

Inläggav micke b » mån 01 sep, 2003 13:16

bruse> Helst ska en bana ha så få förgreninagr som möjligt. Det är vid dessa förgreningspunkter som de flesta förseninagr uppstår, då flera linjer är beroende av varandra.

Menar du verkligen detta fullt ut? Optimalfallet är väl ändå inte ogrenade linjer. Normalt är väl målet tät/maximal trafikering på den centrala delen för att motivera den dyrare byggnationen, medans man mot ändorna av linjen (troligen billigare att bygga) snarare vill ha så stort trafikantupptagningsområde som möjligt, vilket fler grenar möjliggör.

Och om inte den ogrenade linjen är löjligt kort eller ligger i en fullständigt jämnt bebyggd stad så att alla delsträckor är lika vanliga att åka, så vänds tågen troligen kort pga ekonomin. Och det måste väl ändå bli fler störningskällor när ett tåg ska tas ur och i trafik på linjen, med trafikanter som inte vill vara medgörliga och tåg som får lite fler anledningar att bryta ihop pga riktningsbytet med omstart osv. Antalet växelrörelser blir väl normalt detsamma.

Denna utläggning åsido, ja med gröna har de lyckats få till ungefär sämsta möjliga bana; tre vältrafikerade linjer ska klämmas ihop på i princip samma ställe, för att följas åt på en löjligt lång ogrenad bana. SL borde hoppa av glädje bara över möjligheten att eventuellt bygga karolinskagrenen, och helt plötsligt kunna klara city- och söderortstrafiken
nästan normalt vid ett långvarigt stopp vid tex fridhemsplan.

/micke
Användarvisningsbild
micke b

Inläggav micke b » mån 01 sep, 2003 13:28

Ulf >Linje 17 förlängs Skarpnäck till Sköndal.
>Tyresö får egen förortsbana.

Antagligen en het potatis, men med sköndal har man byggt in sig, medans tyresö kan byggas ut efter lönsamhet&behov. Ännu en egen bana är ingen bra ide, om du inte tänker dig att den går ända in till stan? Detaljer tack! Med min samtrafikering (se ovan) skulle man iofs kunna grena efter skarpnäck, jag har ingen större koll på sköndal eller dess bussar, finns det tunnelbaneunderlag?

>Vidare tycker jag man ska undersöka möjligheterna för vissa tub1-tåg att gå T-centralen->rådhuset->fridhemsplan->thorildsplan

Åkeshov->förlängning Viksjö

Nu är du ännu längre från mina marker, ligger inte viksjö ute i jakobsberg? Blir ett litet skutt från åkeshov som passerar vad?
Användarvisningsbild
micke b

Inläggav Ulf_ » tis 16 sep, 2003 0:42

Angående Sköndal finns det absolut reseunderlag. Sköndal är större än exempelvis Hökarängen. Sköndal lider idag kraftigt av dåliga kommunikationer; En så kallad Matarbuss (182) till Hökarängen samt en buss som passerar på sin färd mellan Farsta och Skarpnäck (181). En förlängning från Skarpnäck->Sköndal Centrum tror jag skulle kunna gå runt.

Frågan är om man istället vill dra vidare 17 Skarpnäck->Älta->Tyresö.. Men det blir en väldigt lång sträcka.. frågan är om inte en gren på exempelvis nynäsbanan skulle vara att föredra?

Angående Viksjö vette tusan om Åkeshov är bästa station att utgå ifrån.. men det är en vändstation idag, och området kring Viksjö/Jakan växer, har många invånare och idag bara bussar.. Dessutom behöver TUB1 fler västliga grenar!
Ulf_

Kul att dra spår kors och tvärs

Inläggav Gunnar Eriksson » tis 16 sep, 2003 7:17

Det här med att dra spår kors och tvärs i regionen, och framförallt till befolkningscentra som har större befolkningsunderlag än befintliga stationer på tunnelbanan/pendeltågen, är alltid en populär sysselsättning. Frågan är var gränsen för lek med fantasin slutar och arbetet för att försöka genomföra realistiska spårförlängningar börjar. I en annan tråd kallad "Varför lobbar vi inte bättre?" diskuterades bl a hur vi ska kunna enas om bra spårförlängningar att argumentera för. "Brain storming" är bra, och det vore trevligt om någon av idéerna här kunde genomföras, men det kräver nog en "gemensam satsning".

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson

den andra tråden: http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=2997
Gunnar Eriksson

Inläggav Lille Skutt » tis 16 sep, 2003 8:02

Då kan väl jag bidra med mitt förlängningsförslag:

Det har tidigare diskuterats att förlänga Fruängen till Flemingsberg, kan man inte förlänga Fruängen till Kungens Kurva. Att ta sig till Kungens Kurva med buss är inte det smidigaste för alla, speciellt inte om man bor långt bort men en förlängning från Fruängen via Herrängen och Segeltorp till "K.K." kanske skulle vara något?
Fördelar: Både Herrängen och Segeltorp är mer eller mindre fullt utbyggda förorter som säkert skulle uppskatta ett nytt resealternativ för att ta sig till jobbet/stan etc. (Många invånare) Dagens kollektivtrafik till IKEA och Kungens Kurva som består av många affärer går ut på att åka tunnelbana till Skärholmen och byta till buss, med detta förslag kan man åka tunnelbana ända fram till "dörren" så att säga, dessutom skulle Norsborgsgrenen avlastas något och då framförallt Skärholmens T-station.

För att möjliggöra förlängning skulle en ny Fruängsstation vara nödvändig, en nedgrävd sådan då det idag inte går att förlänga tunnelbanan från Fruängen och söderut utan att riva en stor del av Fruängens Centrum. Man får helt enkelt göra som man gjorde med Bagarmossens T-station. Om man gör denna förlängning är det även enklast att låta tunnelbanan gå under jord hela vägen till "K.K." då områdena man passerar inte möjliggör en tunnelbana ovan jord, den skulle knappt få plats. Men om man gräver ned tunnelbanan, vilket i och för sig är dyrare än att låta den gå ovan mark, så "skonar" man ju områdena från att förfulas och således bevaras områdenas utseende så när som på nedgångarna till stationerna.

Det finns säkert brister med detta förslag men jag tror ändå det är bättre med tunnelbana till detta område än spårvagn (Tvärbana) då denna troligtvis inte skulle klara av trafikantbelastningen. Alla vet väl hur mycket folk som brukar vara ute vid Kungens Kurva, speciellt på helgerna?

Med vänliga hälsningar

Lille Skutt
Lille Skutt

Gröna linjen till Älvsjö!

Inläggav Reimersholme71 » tis 16 sep, 2003 19:34

Om man kikar på en karta ser det ut som en förlängning av den gröna linjen från Hagsätra till Älvsjö vore en baggis. Fruängenlinjen till Älvsjö skulle väl också funka men blir nästan tre gånger längre.

Det kanske vore en bra idé? Att förlänga både gröna och röda linjen till Älvsjö och flytta fjärrtågsstoppen från Flemingsberg till Älvsjö. Det borde väl kunna avlasta getingmidjan om folk inte behöver åka ända in till Slussen för att byta mellan södra och sydvästra tunnelbanan? Dessutom skulle mässhallarna få förbindelse med pendeltåg, fjärrtåg och tunnelbana vilket skulle göra bilresor dit ännu mer onödiga.

Men hur man skall lösa förlängningen av den röda linjen till Kungens Kurva måste man ju också tänka på. Att först dra den till Älvsjö och sedan vidare till Kungens Kurva verkar lite onödigt, men det verkar också lite onödigt att dra en ny gren - men det kanske löser sig eftersom resandet lär öka bara genom att linjen byggs, och att det då blir samhällsekonomiskt OK i alla fall?

Martin
Användarvisningsbild
Reimersholme71

T-baneförlängningar

Inläggav Anders » tor 18 sep, 2003 21:28

Förr i tiden när man planerade nya T-banesträckningar var det ju nästan alltid till helt nya områden. Nuförtiden är det ofta svårt att hitta bebyggelsestråk där trafikantunderlaget är hyfsat längs hela linjen. En T-bana Älvsjö-Kungens Kurva skulle t ex passera ganska lång sträcka igenom villaområdet Segeltorp. Mellan Fruängen och Älvsjö ligger också rätt glesa villaområden där enda förtätningsmöjligheten är kring Långbro sjukhus. Det kräver lite mer av ändstationen. Jag tycker i och för sig att Älvsjö är gravt underutnyttjat område (vilket historiskt bl a beror på dåliga markförhållanden).

Den som studerar regionplaner och översiktsplaner kan konstatera att det länge har planerats för ytterligare 1000 bostäder i Sköndal, så sammantaget finns det bra underlag i Sköndal för en förlängning, och enda anledningen till att invigningståget 1995 stannade i Skarpnäck var väl just att ha möjligheten att böja av mot Älta och Bollmora.

Varför blir det bara dyrare och dyrare med tiden att bygga T-bana? Flottare konst på väggarna? Sprängning 70 meter ner under marken?

Ang. sträckan Kungsan-Slussen så kan man bara konstatera att alla fullsmockade tåg på denna sträcka inte bara i högtrafik talar för att det behövs ytterligare två spår i T-banans getingmidja! Egentligen borde blå linjen grena sig vid Slussen, bidra med två extra spår ned till Gullmarsplan (dyker upp på Skanstullsbron där det delvis redan är fyrspårigt) och där plocka över t ex Hagsätralinjen. En annan gren går rakt österut via det befolkningstäta östra Södermalm och ut mot Nacka. Då får blå linjen en välbehövlig symmetri och hela den belastade sträckan Gullmarsplan-T-centralen avlastas. Så jag förstår verkligen inte talet om att det skulle vara onödigt med ytterligare bytesmöjligheter vid Slussen. Stockholm funkar inte så längre att alla ska till T-centralen, och än mer sant kommer det att bli i framtiden. Det är ju inte minst 22:an ett bevis på.
Anders

Re: T-baneförlängningar

Inläggav Reimersholme71 » tor 18 sep, 2003 21:58

Anders skrev:Mellan Fruängen och Älvsjö ligger också rätt glesa villaområden där enda förtätningsmöjligheten är kring Långbro sjukhus. Det kräver lite mer av ändstationen. Jag tycker i och för sig att Älvsjö är gravt underutnyttjat område (vilket historiskt bl a beror på dåliga markförhållanden).

På kartan jag kikade på är det ungefär lika långt mellan Älvsjö och Fruängen som mellan de flesta tunnelbanestationer - med andra ord tänkte jag mig ingen station emellan och tänkte inte på någon bebyggelseförtätning, utan såg bara framför mig en ganska enkel förlängning.

Jag håller absolut med dig att den blå linjen inte borde ta slut i Kungsan. Att dra en gren av den till en av gröna linjens grenar var en bra idé som jag inte hört förr. En blå gren till Nacka finns väl förhoppningsvis redan projekterad?

Martin
Användarvisningsbild
Reimersholme71

Nästa

Återgå till Spårtrafik