Förbifarten och marknadsandelen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Förbifarten och marknadsandelen

Inläggav twr » ons 25 maj, 2011 8:53

spårlasse skrev:
twr skrev:
spårlasse skrev:
Hur mycket jag än gillar kollektivtrafik, tror jag man måste bygga för bilar också - finns det förbileder, kan man begränsa biltrafiken i innerstaden och därmed får man utrymme för spårvägstrafik (bland annat). Att stänga av gator i stan idag och göra om till spårvägsfält, riskerar nog att bli ett fiasko (bilköerna kommer antagligen skapa köer som i slutändan drabbar kollektivtrafiken i stan)

Men trafikpolitiken påverkar ju fördelningen mellan olika trafikslag också (marknadsandelen). Att bygga Förbifarten innebär inte bara att bilströmmarna omfördelas, det kommer att generera en hel del nya bilresor också. Och därmed försämra kollektivtrafikens lönsamhet.

Det är sant att en förbifarten troligen kommer att innebära att kollektivtrafikandelen minskar något, men däremot försämrar det ju egentligen inte kollektivtrafikens lönsamhet - däremot mängden kollektivtrafik och i förlängningen dess attraktivitet. Men ju färre som åker, ju mindre blir kostnaden för kollektivtrafiken (det blir ju så eftersom den är till hälften bidragsfinansierad). Däremot är det ju ingen vinst om man i gengäld måste bygga fler bilvägar...

Å andra sidan kommer inte kollektivtrafiksystemet att kunna svälja Stockholms befolkningsökning. För närvarande ökar kollektivtrafiken med 2 procent per år i Stockholm. Det är rätt mycket...På gröna linjen söderifrån innebär en sådan ökningstakt att man måste sätta in ett nytt tåg i maxtimmen varannat år för att hålla dagens standard! Vi får nog vara glada om biltrafiken kan ta en del av de nytillkomna Stockholmarnas resor också...Visserligen är det konkurrens om pengarna - men det går ju å andra sidan inte att lägga pengar på projekt som inte är ekonomiskt rimliga. Vad som behövs är väl egentligen att man tidigarelägger en del av de förslag på spårtrafiklösningar som finns. Det kommer man nog bli tvungen att göra ändå av ovan angivna skäl. En förbifart Stockholm gynnar också regionens tillväxt. Att tjänstetrafiken kan ta sig fram är ju en förutsättning för att företag och privatpersoner ska vilja etablera sig /flytta till Stockholm. Man skulle säkert kunna bygga någon väldigt avancerad analys där man kan se att antalet resande i kollektivtrafiken totalt sett ökar om man också bygger en del vägar. Och förstås vice versa. En god utbyggd kollektivtrafk är också en förutsättning för etablering och en växande huvudstad.

I sammanhanget bör det kanske påpekas att de tvärregionala resorna i länet till största delen även idag körs med bil. Tidsvinsten blir helt enkelt alldeles för stor mot att åka kollektivt. Egentligen kan man alltså redan idag bara locka de som inte kan/vill åka med egen bil. För förbifart Stockholm tror jag alltså inte att kollektivtrafiken kommer påverkas så väldigt mycket. Tyvärr kommer det heller aldrig vara tillräckligt många som åker mellan dessa målpunkter för att skapa en riktigt attraktiv kollektivtrafik. Där måste man nog genomföra andra åtgärder i sådana fall. Men egentligen finns det ju ingen motsättning helt mellan att bygga vägar och att strypa privatbilismen. Bilköer är ju inte speciellt miljövänligt... Det går ju förstås också att ha bussförbindelser på förbifarten. En bussförbindelse mellan Skärholmen och Kista på drygt 20 minuter kan nog iaf bli hyfsat attraktivt. Och kan nog konkurrera med dagens - då det väl tar närmare 40 minuter kollektivt.

Sedan - ställer man höga krav på biltrafiken, kan man nog i princip ha en biltrafik som inte nyttjar fossila bränslen 2030 (det är ju iaf det mål man arbetar efter). Och i sådana fall får kollektivtrafiken mer kämpa på sina egna meriter. I storstäder kommer det dock alltid vara så pass trångt om gatuutrymmet, att kollektivtrafiken nog ändå kommer att kunna konkurrera väl på sina egna meriter.

Nu är jag lite fräck och citerar från en annan tråd, för att den tråden ska få handla om det trådstartaren avsåg. :D Jag känner på mig att det finns mycket intressant att säga om detta ämne.

Är det inte så att trafiken på Essingeleden bara väntas minska relativt lite när Förbifarten öppnar? Betyder inte det att det totala bilresandet ökar? Visar inte Vägverkets prognoser att det blir bilköer i Förbifarten? Vad händer då med snabbussarna? Någon som har koll?

Hur mycket skulle spårtrafiken behöva byggas ut för att kompensera för en utebliven Förbifart?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Re: Förbifarten och marknadsandelen

Inläggav daniel_s » ons 25 maj, 2011 8:56

twr skrev:Hur mycket skulle spårtrafiken behöva byggas ut för att kompensera för en utebliven Förbifart?

Inget alls. Utan den där motorvägen blir ju inte den trafikökningen av.
daniel_s

Inläggav BSB101 » ons 25 maj, 2011 9:32

daniel_s skrev:
twr skrev:Hur mycket skulle spårtrafiken behöva byggas ut för att kompensera för en utebliven Förbifart?

Med tanke på att Stockholms län växer kraftigt befolkningsmässigt så går det inte att blunda för att oavsett om man bygger eller ej kommer en trafikökning ske. På något sätt måste dessa personer förflytta sig och för alla är inte kollektivtrafiken ett alternativ.
BSB101

Inläggav daniel_s » ons 25 maj, 2011 9:50

BSB101 skrev:
daniel_s skrev:

Med tanke på att Stockholms län växer kraftigt befolkningsmässigt så går det inte att blunda för att oavsett om man bygger eller ej kommer en trafikökning ske. På något sätt måste dessa personer förflytta sig och för alla är inte kollektivtrafiken ett alternativ.

Fast nu var ju "en utebliven Förbifart" en grundförutsättning för frågans besvarande. Man kan inte kompensera för något som aldrig har funnits.
daniel_s

Inläggav twr » ons 25 maj, 2011 9:56

daniel_s skrev:
Fast nu var ju "en utebliven Förbifart" en grundförutsättning för frågans besvarande. Man kan inte kompensera för något som aldrig har funnits.

spårlasse skrev:
Å andra sidan kommer inte kollektivtrafiksystemet att kunna svälja Stockholms befolkningsökning. För närvarande ökar kollektivtrafiken med 2 procent per år i Stockholm. Det är rätt mycket...På gröna linjen söderifrån innebär en sådan ökningstakt att man måste sätta in ett nytt tåg i maxtimmen varannat år för att hålla dagens standard! Vi får nog vara glada om biltrafiken kan ta en del av de nytillkomna Stockholmarnas resor också...Visserligen är det konkurrens om pengarna - men det går ju å andra sidan inte att lägga pengar på projekt som inte är ekonomiskt rimliga. Vad som behövs är väl egentligen att man tidigarelägger en del av de förslag på spårtrafiklösningar som finns.

Vi kan ju diskutera innebörden av ord. Så här då: Hur mycket av den prognosticerade trafiken på Förbifarten handlar om regionens befolkningstillväxt, och hur mycket är ett resultat av att nya vägar genererar ny trafik?

Det är den första punkten som skulle kunna innebära ett behov av mer spårtrafik, om Förbifarten inte byggs.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav spårlasse » ons 25 maj, 2011 9:59

I prognoserna för framtida kollektivtrafiken ligger ju ett antagande om att kollektivtrafikandelen kommer att minska. Om det fortsätter flytta in 35 000 - 40 000 människor per år till Stockholms län, som ökningstakten är just nu, och alla skulle välja att åka kollektivt, ja då räcker inte den utbyggnad som nu planeras på långa vägar. Rufs 2010 bygger på att Stockholms län växer på sin höjd med ungefär 20 000 personer per år och att kollektivtrafikandelen ständigt minskar.

SL räknar i sin trafikplan 2020 att kollektivtrafikandelen har minskat från 48 (2009) till 46 procent. Pågrund av att fler väljer att åka bil. För närvarande ökar dock kollektivtrafikandelen. Från 2007 till 2009 ökade andelen kollektivtrafikresenärer med 2 procentenheter under maxtimmen (från 78 till 80).

Givetvis påverkar kösituationen andelen som åker bil till och från arbete. Om Förbifart Stockholm inte byggs, kommer kollektivtrafikandelen med nödvändighet öka. På sikt riskerar dock en sådan utveckling också att begränsa tillväxttakten för Stockholmsregionen - däremot är det förstås svårare att "fånga upp" denna ökade kollektivtrafikandel i specifika spårprojekt. Det är ju först vid ett relativt högt resandeunderlag som detta skapar kapacitetsproblem och möjliggör nya spårförbindelser.
spårlasse

Inläggav daniel_s » ons 25 maj, 2011 10:23

Det riktigt konstiga med alla såna här planer och prognoser är att alla verkar förutsätta att det inte finns någon som bestämmer något. Kollektivtrafikandelen "kommer att minska" därför att fler "kommer att välja" att åka bil, osv osv. Som om det vore bestämt av ödet på något sätt!
daniel_s

Inläggav TKO » ons 25 maj, 2011 10:55

spårlasse skrev:SL räknar i sin trafikplan 2020 att kollektivtrafikandelen har minskat från 48 (2009) till 46 procent. Pågrund av att fler väljer att åka bil. För närvarande ökar dock kollektivtrafikandelen. Från 2007 till 2009 ökade andelen kollektivtrafikresenärer med 2 procentenheter under maxtimmen (från 78 till 80).

Kollektivtrafikandelen (över hela dygnet) var/är inte 48% utan enbart 24% (avser 2005-06 som är de senaste siffror jag hittar) , eller avses enbart resor över innerstadssnittet?

Andelen under maxtimmen avser förmodligen även den innerstadssnittet och har enligt "Fakta om SL 2009" ökat från 78% 2007 till 79% 2009, vilket jag får till en procentenhet.

(jag tycker det är viktigt att använda korrekta siffror...)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Herbert, Tingesten » ons 25 maj, 2011 11:15

Det här kan ju vara lite tankefoder.

Bild
Herbert, Tingesten

Inläggav twr » ons 25 maj, 2011 11:26

Är enbart ramperna 22 kilometer långa? Otroligt... :shock:

Edit: Den här bilden, och eventuella andra liknande, borde spridas i andra sammanhang också, tycker jag.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Herbert, Tingesten » ons 25 maj, 2011 11:47

Det är fritt att citera och sprida, och fler bilder är på väg. Håller på med en ingående Förbifartsgranskning som ska publiceras på min egen blogg.
Herbert, Tingesten

Inläggav BSB101 » ons 25 maj, 2011 15:02

Herbert, Tingesten skrev:Det här kan ju vara lite tankefoder.

Bara två ytförbindelser, vad hände med övriga på- och avfarter? Sedan skulle jag vilja ha en källa på att ramperna blir längre än hela förbifarten.
BSB101

Inläggav Herbert, Tingesten » ons 25 maj, 2011 15:11

BSB101 skrev:
Herbert, Tingesten skrev:Det här kan ju vara lite tankefoder.

Bara två ytförbindelser, vad hände med övriga på- och avfarter? Sedan skulle jag vilja ha en källa på att ramperna blir längre än hela förbifarten.

Den tredje (Lunda) bantades bort, de övriga två (Hjulsta och Akalla) ligger på ytan och behöver inga ramper. Längduppgifterna hittar du bl a i [url=http://www.trafikverket.se/PageFiles/18039/Vagutredning_del6_förbifart_Stockholm.pdf]Trafikverkets utredning[/url]. Jag har faktiskt underdrivit, det är i själva verket 22,6 km drygt åtta meter breda ramptunnlar som ska byggas.

EDIT: Ups, fasen! Kartan och slutsatsen är korrekta men siffran har jag råkat dubbla, ska vara 11,3 km. Utgick av ngn anledning ifrån att Trafikverket inte redovisat anslutningarna som de separata tunnlar de är utan bara som sträckan för en dubbelriktad tunnel mellan Förbifartstunneln och trafikplatsen. Ska åtgärdas, tack för korrläsningen.
Senast redigerad av Herbert, Tingesten ons 25 maj, 2011 15:23, redigerad totalt 1 gång.
Herbert, Tingesten

Inläggav spårlasse » ons 25 maj, 2011 15:23

TKO skrev:
spårlasse skrev:SL räknar i sin trafikplan 2020 att kollektivtrafikandelen har minskat från 48 (2009) till 46 procent. Pågrund av att fler väljer att åka bil. För närvarande ökar dock kollektivtrafikandelen. Från 2007 till 2009 ökade andelen kollektivtrafikresenärer med 2 procentenheter under maxtimmen (från 78 till 80).

Kollektivtrafikandelen (över hela dygnet) var/är inte 48% utan enbart 24% (avser 2005-06 som är de senaste siffror jag hittar) , eller avses enbart resor över innerstadssnittet?

Andelen under maxtimmen avser förmodligen även den innerstadssnittet och har enligt "Fakta om SL 2009" ökat från 78% 2007 till 79% 2009, vilket jag får till en procentenhet.

Tack för att du rättar mig, missade att lägga till att jag avsåg innerstadssniitet (vilket ju dock väl indirekt framgick att jag avsåg tullsnittet för den som är lite insatt - men den siffra jag avser är 2010 inte 2009 som du anger. Någon ny "Fakta" har ju ännu inte släppts, men dessa finns med i verksamhetsberättelsen/årsberättelsen för 2010 och där ökade man ytterligare ett steg, så nu är det 80 procent. Alltså har man ökat med 2 procentenheter från 2007. Tyvärr har man inte jämförbara siffror med de som anges i trafikplan 2020 - vilket hade varit bättre. Däremot pekar man också på att tullsnittet 6-21 ökade från 66 procentenheter 2007 till 67 procentenheter 2010. Medan hela länets kollektivtrafik, hela dygnet ligger konstant på 24 procent. Detta tror jag pekar på att vägnätet är underbyggt och leder alltså till att Stockholmarna i högtrafik väljer att åka kollektivt för att undvika köerna. Och det är ju den aspekten som är intressant här. Det vore mycket intressant att se någon statisik eller bedömning av när tidsåtgången (köer) för att åka bil blir en nackdel gentemot att åka kollektivt. Rimilgen sker en överströmning inte vid lika restid, men vid säg 10% längre för bil, kanske man börjar se en effekt? I detta ligger förstås också vilka parkeringsmöjligheter som finns vid arbetsplatsen. Här går det ju också att styra en del.
spårlasse

Inläggav CS » ons 25 maj, 2011 15:50

twr skrev:
spårlasse skrev:
twr skrev:Hur mycket jag än gillar kollektivtrafik, tror jag man måste bygga för bilar också - finns det förbileder, kan man begränsa biltrafiken i innerstaden och därmed får man utrymme för spårvägstrafik (bland annat). Att stänga av gator i stan idag och göra om till spårvägsfält, riskerar nog att bli ett fiasko (bilköerna kommer antagligen skapa köer som i slutändan drabbar kollektivtrafiken i stan)

Men trafikpolitiken påverkar ju fördelningen mellan olika trafikslag också (marknadsandelen). Att bygga Förbifarten innebär inte bara att bilströmmarna omfördelas, det kommer att generera en hel del nya bilresor också. Och därmed försämra kollektivtrafikens lönsamhet.

Det är sant att en förbifarten troligen kommer att innebära att kollektivtrafikandelen minskar något, men däremot försämrar det ju egentligen inte kollektivtrafikens lönsamhet - däremot mängden kollektivtrafik och i förlängningen dess attraktivitet. Men ju färre som åker, ju mindre blir kostnaden för kollektivtrafiken (det blir ju så eftersom den är till hälften bidragsfinansierad). Däremot är det ju ingen vinst om man i gengäld måste bygga fler bilvägar...

Å andra sidan kommer inte kollektivtrafiksystemet att kunna svälja Stockholms befolkningsökning. För närvarande ökar kollektivtrafiken med 2 procent per år i Stockholm. Det är rätt mycket...På gröna linjen söderifrån innebär en sådan ökningstakt att man måste sätta in ett nytt tåg i maxtimmen varannat år för att hålla dagens standard! Vi får nog vara glada om biltrafiken kan ta en del av de nytillkomna Stockholmarnas resor också...Visserligen är det konkurrens om pengarna - men det går ju å andra sidan inte att lägga pengar på projekt som inte är ekonomiskt rimliga. Vad som behövs är väl egentligen att man tidigarelägger en del av de förslag på spårtrafiklösningar som finns. Det kommer man nog bli tvungen att göra ändå av ovan angivna skäl. En förbifart Stockholm gynnar också regionens tillväxt. Att tjänstetrafiken kan ta sig fram är ju en förutsättning för att företag och privatpersoner ska vilja etablera sig /flytta till Stockholm. Man skulle säkert kunna bygga någon väldigt avancerad analys där man kan se att antalet resande i kollektivtrafiken totalt sett ökar om man också bygger en del vägar. Och förstås vice versa. En god utbyggd kollektivtrafk är också en förutsättning för etablering och en växande huvudstad.

I sammanhanget bör det kanske påpekas att de tvärregionala resorna i länet till största delen även idag körs med bil. Tidsvinsten blir helt enkelt alldeles för stor mot att åka kollektivt. Egentligen kan man alltså redan idag bara locka de som inte kan/vill åka med egen bil. För förbifart Stockholm tror jag alltså inte att kollektivtrafiken kommer påverkas så väldigt mycket. Tyvärr kommer det heller aldrig vara tillräckligt många som åker mellan dessa målpunkter för att skapa en riktigt attraktiv kollektivtrafik. Där måste man nog genomföra andra åtgärder i sådana fall. Men egentligen finns det ju ingen motsättning helt mellan att bygga vägar och att strypa privatbilismen. Bilköer är ju inte speciellt miljövänligt... Det går ju förstås också att ha bussförbindelser på förbifarten. En bussförbindelse mellan Skärholmen och Kista på drygt 20 minuter kan nog iaf bli hyfsat attraktivt. Och kan nog konkurrera med dagens - då det väl tar närmare 40 minuter kollektivt.

Sedan - ställer man höga krav på biltrafiken, kan man nog i princip ha en biltrafik som inte nyttjar fossila bränslen 2030 (det är ju iaf det mål man arbetar efter). Och i sådana fall får kollektivtrafiken mer kämpa på sina egna meriter. I storstäder kommer det dock alltid vara så pass trångt om gatuutrymmet, att kollektivtrafiken nog ändå kommer att kunna konkurrera väl på sina egna meriter.

Nu är jag lite fräck och citerar från en annan tråd, för att den tråden ska få handla om det trådstartaren avsåg. :D Jag känner på mig att det finns mycket intressant att säga om detta ämne.

någon skrev ... Är det inte så att trafiken på Essingeleden bara väntas minska relativt lite när Förbifarten öppnar? Betyder inte det att det totala bilresandet ökar? Visar inte Vägverkets prognoser att det blir bilköer i Förbifarten? Vad händer då med snabbussarna? Någon som har koll?

Hur mycket skulle spårtrafiken behöva byggas ut för att kompensera för en utebliven Förbifart?[/

Alltså nu blir det lite snurrigt :roll:

Spårtrafikens bristande kapacitet måste avlastas av errm just det biltrafiken, som anses ha större kapacitet för att möta efterfrågan än vad spårtrafiken har. Är det så du menar?
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS

Inläggav twr » ons 25 maj, 2011 16:16

någon skrev ... Är det inte så att trafiken på Essingeleden bara väntas minska relativt lite när Förbifarten öppnar? Betyder inte det att det totala bilresandet ökar? Visar inte Vägverkets prognoser att det blir bilköer i Förbifarten? Vad händer då med snabbussarna? Någon som har koll?

Hur mycket skulle spårtrafiken behöva byggas ut för att kompensera för en utebliven Förbifart?[/

Alltså nu blir det lite snurrigt :roll:

Spårtrafikens bristande kapacitet måste avlastas av errm just det biltrafiken, som anses ha större kapacitet för att möta efterfrågan än vad spårtrafiken har. Är det så du menar?

Personligen tror jag inte att Förbifarten behövs, jag skulle vilja gå så långt som att säga att det är ett helt vansinnigt projekt. :cheesygrin:
Men det finns många som anser att den behövs.

Den trafik som förväntas på Förbifarten kan anses bero på:

Regionens ökade befolkning ger fler bilresor om antalet resor och marknadsandelarna är oförändrade.

En ny väg kan leda till överflyttning av resor från kollektivtrafik till bil (ändrad marknadsandel) om antalet resor är oförändrat.

En ny väg kan leda till att det totala antalet resor i regionen ökar. Om dessa nya resor (inducerad trafik) sker med bil innebär även det att vägtrafikens marknadsandel ökar, även om antalet kollektivtrafikresor skulle vara oförändrat.

Eller hur? :roll:

Om nu Förbifarten inte byggs, vilket jag alltså hoppas på, innebär det då att kollektivtrafikens kapacitet inte räcker till?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » ons 25 maj, 2011 16:23

spårlasse skrev:Å andra sidan kommer inte kollektivtrafiksystemet att kunna svälja Stockholms befolkningsökning. För närvarande ökar kollektivtrafiken med 2 procent per år i Stockholm. Det är rätt mycket...På gröna linjen söderifrån innebär en sådan ökningstakt att man måste sätta in ett nytt tåg i maxtimmen varannat år för att hålla dagens standard! Vi får nog vara glada om biltrafiken kan ta en del av de nytillkomna Stockholmarnas resor också...Visserligen är det konkurrens om pengarna - men det går ju å andra sidan inte att lägga pengar på projekt som inte är ekonomiskt rimliga. Vad som behövs är väl egentligen att man tidigarelägger en del av de förslag på spårtrafiklösningar som finns. Det kommer man nog bli tvungen att göra ändå av ovan angivna skäl.

Det var det här resonemanget som fick mig att ställa frågan om en "utebliven Förbifart", vilket alltså är den utveckling som jag hoppas på, för tydlighetens skull.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » tor 26 maj, 2011 10:46

spårlasse skrev:
TKO skrev:

Tack för att du rättar mig, missade att lägga till att jag avsåg innerstadssniitet (vilket ju dock väl indirekt framgick att jag avsåg tullsnittet för den som är lite insatt - men den siffra jag avser är 2010 inte 2009 som du anger. Någon ny "Fakta" har ju ännu inte släppts, men dessa finns med i verksamhetsberättelsen/årsberättelsen för 2010 och där ökade man ytterligare ett steg, så nu är det 80 procent. Alltså har man ökat med 2 procentenheter från 2007. Tyvärr har man inte jämförbara siffror med de som anges i trafikplan 2020 - vilket hade varit bättre. Däremot pekar man också på att tullsnittet 6-21 ökade från 66 procentenheter 2007 till 67 procentenheter 2010. Medan hela länets kollektivtrafik, hela dygnet ligger konstant på 24 procent. Detta tror jag pekar på att vägnätet är underbyggt och leder alltså till att Stockholmarna i högtrafik väljer att åka kollektivt för att undvika köerna. Och det är ju den aspekten som är intressant här. Det vore mycket intressant att se någon statisik eller bedömning av när tidsåtgången (köer) för att åka bil blir en nackdel gentemot att åka kollektivt. Rimilgen sker en överströmning inte vid lika restid, men vid säg 10% längre för bil, kanske man börjar se en effekt? I detta ligger förstås också vilka parkeringsmöjligheter som finns vid arbetsplatsen. Här går det ju också att styra en del.

I en diskussion som handlar om Förbifarten undrar jag vad SL:s marknadsandelar över tullsnittet har med saken att göra? Den relevanta jämförelsen borde vara antingen marknadsandelen över Saltjsö-Mälarsnittet eller andelen av samtliga resor i länet.
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav spårlasse » tor 26 maj, 2011 11:28

TKO skrev:I en diskussion som handlar om Förbifarten undrar jag vad SL:s marknadsandelar över tullsnittet har med saken att göra? Den relevanta jämförelsen borde vara antingen marknadsandelen över Saltjsö-Mälarsnittet eller andelen av samtliga resor i länet.

Jag ger dig delvis rätt i det. Men bara delvis. I dag är ju de tyngre spårförbindelserna uppbyggda radiellt in mot stadens centrum (tullsnitten), förutom Tvärbanan. Detta innebär att om SL:s marknadsandel ökar, och man inte bygger en förbifart, är det ändå de radiella förbindelserna som blir tvungna att ta resandeströmmen. Men jag ville också peka på den mycket intressanta utveckling som sker med en ökad kollektivtrafikandel och som en följd (troligtvis) av köer och trängselskatt. Bygger man inte en förbifart Stockholm som minskar andelen kollektivtrafikresenärer, så kommer det som sagt att påverka alla radiella förbindelser in mot staden.

Hursom SL:s andel per dygn över Saltsjö-Mälarsnittet var 2009 58 procent (64 procent 6-9),
2005 var det 55 procent respektive 60 (6-9)
2003 var det 54 procent respektive 59 (6-9)

För 2010 finns ännu ingen statistik tillgänlig (som jag funnit). Alltså ökar kollektivtrafikandelen på detta snitt med drygt 0,5 procentenhet per år (jo, jag vet för en riktig jämförelse skulle förstås behövas en längre period- men har inte det tillgängligt för tillfället).
(Uppgifter från SL: Fakta om SL 2009, 2005, 2003)

Givet att det inte byggs någon förbifart, kan man alltså (om befolkningsökningen håller i sig) förvänta en ökning av kollektivtrafikandelen över snittet kommande år (andra åtgärder obeaktat). En resande som idag bor i Hagsätra åker ju, om han/hon ska till Kista, lämpligen tunnelbanan och byter till blå linje vid Centralen. Om en Förbifart fanns, skulle samma resenär kanske välja att ta bilen till Skärholmen och vidare ut via Förbifart Stockholm. I det ena fallet är ju inte målet centrala innerstaden, men han kommer ändå att räknas dit i kollektivtrafikandelen för resande över tullsnittet, vilket ju inte kommer ske om Förbifart Stockholm finns. Därför ser jag den höga kollektivtrafikandelen till innerstaden ocskå som en effekt av att det inte finns några bra tvärförbindelser med bil.

En förbifart skulle troligtvis minska kollektivtrafikandelen - med hur mycket är förstås omöjligt att säga. Ett alternativ skulle förmodligen kunna vara att bygga en spårförbindelse istället för förbifart. Frågan är dock om resandeunderlaget motsvarar en sådan infrastrukturinvestering. Troligen blir det alltså på de vanliga sträckningarna in mot staden som kapaciteten ändå måste utökas (och till viss del på Tvärbanan). Frågan är - och det är väl en del av det intressanta här - om Tvärbanan blir tillräckligt attraktiv för resenärerna att man inte byter i stan istället. Kan man förmå dem att nyttja tvärbanan, kan ju en stor del av det framtida problemet möjligen undvikas. Särskilt Liljeholmen är en station som om man kan få många avstigande där söderifrån, kan "rädda" kapacitetsproblemet genom stan för åtskilliga år.
spårlasse

Återgå till Spårtrafik