"T-banan i ord och bild" och andra skrifter

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

"T-banan i ord och bild" och andra skrifter

Inläggav LÅ1 » lör 29 mar, 2014 12:54

Gjorde en Googelsökning utan att hitta det jag sökte, men hittade "T-banan i ord och bild" i pdf-format. Tyvärr är vissa sidor felvända.
(Om man kortar av URL:en till http://media.sparvagsmuseet.se/Skannade_texter så finns där en hel katalog över diverse pdf-dokument, inklusive flera böcker. Om det är tänkt att denna skall kunna nås via webben, eller om det är ett misstag, det vet jag inte. Kunde inte hitta några länkar till dokumenten från Spårvägsmuseets webbplats vid en snabb kontroll.)

Det jag sökte efter var information av vatteninträngningen i T-banans tunnlar mellan T-centralen och Östermalmstorg under byggnadstiden. Men hittade inget om denna översvämningen. I "T-banan i ord och bild" fanns däremot text och bild om fångsdammsraset i Riddarfjärden.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Re: "T-banan i ord och bild" och andra skrifter

Inläggav daniel_s » lör 29 mar, 2014 13:10

LÅ1 skrev:Gjorde en Googelsökning utan att hitta det jag sökte, men hittade "T-banan i ord och bild" i pdf-format. Tyvärr är vissa sidor felvända.
(Om man kortar av URL:en till http://media.sparvagsmuseet.se/Skannade_texter så finns där en hel katalog över diverse pdf-dokument, inklusive flera böcker. Om det är tänkt att denna skall kunna nås via webben, eller om det är ett misstag, det vet jag inte. Kunde inte hitta några länkar till dokumenten från Spårvägsmuseets webbplats vid en snabb kontroll.)

Det jag sökte efter var information av vatteninträngningen i T-banans tunnlar mellan T-centralen och Östermalmstorg under byggnadstiden. Men hittade inget om denna översvämningen.

Jo då, det står på s. 12 i boken du länkar till. Lite mer information finns i Trafik, broar, tunnelbanor, gator (Dufwa 1985) och ännu lite i Stockholms tunnelbanor ´75 (SLL 1975, surprise).

Tack för den avkortade länken förresten, där fanns det några godbitar. Det är lite svårt att förstå sig på strukturen i Spårvägsmuseets websamlingar...
daniel_s

Återgå till Spårtrafik